Esbjergkommune.dk
Læs op Kontakt Indeks

På sommertogtets første stop besøger Regentparret Esbjerg og Mandø

Mandag den 2. og tirsdag den 3. juni gæster Hendes Majestæt Dronning Margrethe II og Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen Esbjerg og Mandø. Med syv besøg på førstedagen og besøget på vadehavsøen Mandø på andendagen er der lagt op til en begivenhedsrig tur i det Vestjyske.

Det bliver en af de helt store begivenheder i Esbjergs historie, når Kongeskibet Dannebrog stævner ind i Esbjerg Havn på sommertogtets første besøg.
- Det er en stor ære for os, at Regentparret har sagt ja tak til at besøge Esbjerg, og vi ser frem til at vise Hendes Majestæt Dronningen og Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen vores dejlige kommune. Ikke mindst er vi glade for, at Regentparrets besøg varer i hele to dage, idet vi så har mulighed for at tilrettelægge et program, der både er spændende og anderledes, siger en glad borgmester Johnny Søtrup.

Programmets første dag byder på syv besøgssteder i Esbjerg og dagen efter er sat af til et besøg på den lille vadehavsø Mandø.

I karet gennem midtbyen
Begivenheden begynder, når Dannebrog lægger til kaj i Dokhavnen i Esbjerg – nærmere betegnet ved Newcastlekaj. Efter modtagelse på kajen, vil Regentparret sammen med borgmester Johny Søtrup og frue køre i karet gennem midtbyen til Rådhuset. Forhåbentligt indbyder vejret til at turen kan foregå i åben karet. Det bliver et fejende flot optog, når 60 Gardehusarer til hest eskorterer kareten fra havnen til Esbjerg Rådhus, hvor borgmester Johnny Søtrup vil stå for den officielle modtagelse i Rådhusets nye rådhushal sammen med resten af byrådet.

På kunst-tur
Efter den officielle modtagelse på Rådhuset kører Regentparret – i bil – til den store skulpturgruppe ”Mennesket ved havet” på Sædding strand, hvor Svend Wiig-Hansens kunstværk vil blive præsenteret af Kunstmuseets leder Inge Merete Kjeldgaard.
Herefter går turen videre til Hjerting Kirke, hvor Regentparret vil besigtige altertavlen, som er lavet af Robert Jakobsen.

En tur i skoven
Fra Hjerting Kirke går turen videre i bus gennem den smukke og historiske Marbæk plantage mod natur- og formidlingscentret Myrthuegård, der er den kommende nationalparks nordligste formidlingscenter og ligger lige der, hvor Varde å løber ud i Ho-Bugt og Vadehavet begynder. Her vil Regentparret efter en rundvisning indtage frokosten, der som overordnet tema har områdets specialiteter.

Virksomhedsbesøg
Efter skovturen deler Regentparret sig. Hendes Majestæt Dronningen besøger Semco Maritime, der bl.a. er førende inden for byggeri af moduler til olieplatforme. Her vil Majestæten bl.a. besøge et nybygget beboelsesmodul.
Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen besøger Blue Water Shipping, der med hovedsæde i Esbjerg har manifesteret sig som en verdens-omspændende transportvirksomhed.

Til orgelkoncert
Regentparret samles efter virksomhedsbesøgene på Vestjysk Musikkonservatorium til en orgelkoncert. Konservatoriets store flotte koncertorgel står i den smukke koncertsal, som Regentparret og de indbudte gæster vil kunne glæde sig over. Efter koncerten returnerer Dronningen og Prinsgemalen til Kongeskibet Dannebrog, hvor de om aftenen er værter ved en reception med 90 indbudte gæster. Kl. 22 afsejler Dannebrog fra Esbjerg for natten.

Besøg på Mandø
På den anden besøgsdag går turen til Mandø ad Ebbevejen med de karakteristiske traktorer. På Mandø vil Regentparret bl.a. besøge Mandø Kirke og spise frokost i det fri med indbudte gæster.
Afrejsen fra Mandø markerer samtidig afslutningen af det officielle besøg.

Borgernes hyldest
Det bliver Kongeskibets ankomst i Dokhavnen og den efterfølgende karettur gennem byen, der bliver den store mulighed for borgerne til at hilse på Regentparret. Besøget på Sædding strand ved ”Mennesket ved havet” vil også kunne følges af interesserede borgere, lige som bilturen fra rådhuset over Sædding Strand til Hjerting Kirke vil kunne give et blik af Majestæten. De efterfølgende besøgssteder vil være lukket for publikum.
Når Dannebrog forlader Esbjerg om aftenen kl. 22.00 vil der være musik og fakler på havnen.

Vi er for øjeblikket i gang med at udvikle en hjemmeside specielt til besøget. Siden får navnet www.regent.esbjergkommune.dk
Hjemmesiden vil løbende blive udviklet og specielt under besøget vil man kunne følge H.M. Dronningen og H.K.H. Prinsgemalen på deres tur i løbet af dagen.

Yderligere oplysninger:
Borgmester Johnny Søtrup, tlf. 7616 1000, mobil 2724 1200
Eller
Oplysninger om programmet, chefsekretær Margit Sørensen, 7616 1002
Selve programmet bliver sendt ud hurtigst muligt.

Esbjerg Kommune • Torvegade 74 • 6700 Esbjerg • 7616 1616 • raadhuset@esbjergkommune.dkwebmaster