Esbjergkommune.dk
Læs op Kontakt Indeks

Dronning på prøve

Søndag den 1. juni bliver der taget forskud på regentbesøget ved en generalprøve på karetturen og modtagelsen på Esbjerg Rådhus

Søndag den 1. juni først på eftermiddagen får Esbjerg en mærkbar forsmag på, hvordan regentparrets besøg mandag den 2. juni vil komme til at påvirke byen.

Klokken 13.30 rider Gardehusarregimentets hesteeskadron fra kvarterområdet over for Stadion på Gl. Vardevej gennem Strandbygade til Dokhavnen. Fra klokken 14.00 afvikler nogle af de involverede fra Esbjerg Kommune, politiet med flere en generalprøve på modtagelsen af dronningen og prinsgemalen på Newcastlekaj og den efterfølgende karettur gennem byen til rådhuset. 48 gardehusarer, 6 beredne betjente og ikke mindst kareten med fire heste for, vil være et flot syn i Esbjergs gader søndag eftermiddag.

I forbindelse med generalprøven bliver gaderne på ruten spærret af for en kortere periode mens kareten og gardehusarerne tager turen fra Dokhavnen ad Østre Havnevej, Hulvejen, Havnegade, Stormgade, Kongensgade, Torvet og Torvegade til rådhuset, hvor også regentparrets ankomst og modtagelse bliver øvet.

Kareten er fremme ved rådhuset klokken cirka 14.20.

Har man ikke mulighed for at overvære selve regentbesøget mandag, er søndag således en oplagt mulighed til at få en snert af den store begivenhed og et glimt af den smukke karet og det flotte følge af beredne gardehusarer.

Esbjerg Kommune • Torvegade 74 • 6700 Esbjerg • 7616 1616 • raadhuset@esbjergkommune.dkwebmaster