Esbjergkommune.dk
Læs op Kontakt Indeks

Gardehusar til hest med pauker
Hesteeskadronen giver opvisning med gallauniform og svingende sabler, og der er åbent hus i rejsestaldene den 1. juni kl. 19

Der er royalt besøg i Esbjerg den 2. juni, men allerede den 31. maj kommer gardehusarerne til byen med 58 heste og 77 gardehusarer.
Hestene indkvarteres i et telt med rejsebokse på Gl. Vardevej, nærmere betegnet P-pladsen over for Stadion, Blue Water Arena.

Alle interesserede er inviteret til ”Åben stald” søndag den 1. juni kl. 19.00 – 20.00. Her kan man få en tur gennem ”staldene” og se de flotte heste, som er af typen Dansk Varmblod og enkelte lidt stærkere Friserheste.

Klokken 19.30 gennemfører eskadronen et opvisningsprogram med musik og den specielle ride- og kampkunst med gallauniform og sabel. Det bliver uden tvivl en flot opvisning med de dekorerede heste og de flotte garderuniformer. Opvisningen foregår lige ved siden af staldene på fodboldtræningsbanen og både åbent stald og opvisning er gratis at overvære.

Af de 77 gardehusarer er 50 værnepligtige, heraf er ca. 30 kvinder.
- Til trods for at tjenestetiden i Hesteeskadronen er tolv måneder er den et populært sted at tilbringe sin soldatertid, fortæller chefen for Eskadronen major P. S. Thuesen. Eskadronen får mange ansøgninger – især fra piger, som har gået til ridning i flere år og derfor er dygtige ryttere.

Søndag den 1. juni er der generalprøve på karetturen, hvor eskadronen drager af fra kvarteret på Gl. Vardevej kl. 13.30 mod Dokhavnen. Herefter køres ruten, som regentparret dagen efter skal gennem fra Dokhavnen til Esbjerg Rådhus. Også her har man lejlighed til at nyde det flotte syn af heste, ryttere og karet i formation gennem gaderne.

Du kan se mere om gardehusarerne og hesteeskadronen på regentbesøgets hjemmeside www.regent.esbjergkommune.dk

Yderligere oplysninger:
Om Gardehusarerne og Hesteeskadronen:
Major P. S. Thuesen, tlf. 2142 4312

om regentbesøget:
Chefsekretær Margit Sørensen, tlf. 7616 1002

Esbjerg Kommune • Torvegade 74 • 6700 Esbjerg • 7616 1616 • raadhuset@esbjergkommune.dkwebmaster